حرف های ساده

نظم کودک

مدرسه شهاب برای اولیا انجام تحقیقی در زمینه­ای آموزشی، تربیتی رو اجبار کرده بود!! و من هم با توجه به شلختگی بیش از حد شهاب موضوع نظم رو انتخاب کردم. بگذریم که مجبور شدم در آخرین روزهای باقی مونده چند تا مطلب شاید بی­ربط از اینترنت پیدا کنم بعد یه جوری به هم بچسبونم تا رفع تکلیفی شده باشه. ( اصولا هر جا تکلیفی به عهده من می­گذراند، عاقبتش همین­طوری­هاست...) این وسط نکته­ای به نظرم جالب اومد که شاید بد نباشه اینجا هم بگم:

نظمی که در ذهن کودکان معنی داره، "نظم حیاتی" است که تا سن هفت هشت سالگی هم ادامه داره. در نظم حیاتی شاید از دید ما همه چیز پخش و درهم به نظر برسه ولی از دید کودک این طور نیست. او در همین بی­نظمی از نظر ما، جای همه چیز رو می­دونه و می­تونه وسیله مورد نظرش رو پیدا کنه. بعد از این سن و سال با آموزش خانواده و اجتماع به مرور این نظم به "نظم هندسی" تغییر شکل پیدا می­کنه و نظم هندسی همون نظمیه که ما می­شناسیم. هر چیزی در جای خاص و مناسبی قرار می­گیره. پس اگر وارد اتاق کودک شدیم، باید مواظب باشیم وسیله­ای رو جابجا نکنیم. چون ممکنه نظم اتاق او را به هم بزنیم! کودک "حق" داره در محدوده "اتاق خودش" نظم حیاتی داشته باشه.

پس نتیجه اخلاقی تحقیق اجباری والدین این بود: در ذهن شهاب شدیدن نظم حیاتی حاکمه و مشکل فقط دید منه...!  

   + بهاره ک ; ۱:٥۳ ‎ب.ظ ; شنبه ٢۱ دی ،۱۳۸٧
comment نظرات ()